Prøv at nærstudere de forskellige videoer her. De forskellige eksempler viser, at videoer kan have mange forskellige formater i sig: interviewet, livesendingen, der ligner et pressemøde, dokumentaren, eller bare et talking head, der mimer den hurtige pressemeddelelse. Og læg så mærke til, hvordan forskellige formater passer til forskellige mennesker.

 

Find det rette format til politikeren

Tag et kig her på Jakob Ellemann – To formater der virker for ham, og et der ikke gør. Og det kan betyde engagement, stemmer, indflydelse og magt.

Når Ellemann bliver filmet på talking heads med sideskud, virker han opstillet og uelegant. Se selv efter.

Og se ham så, når Venstre filmer ham på tour ud til et menneske i det virkelige liv. Nu virker han. Det viser engagementstallet på videoen, og man kan se det med det blotte øje. Her er Ellemanns rette videoformat. Han er ikke lige så god på Livevideo direkte efter partilederdebat, men det er bedre end det reklameagtige talking head.

I kommunalpolitik og i en valgkamp handler det på samme måde om at finde det format, hvor man gør sig bedst. Kandidaterne har vidt forskellige evner på det punkt, men det kommer ned til at vælge det rigtige format og øve sig i det, indtil det virker.

Vi starter ved en af Socialdemokratiets kandidater til Borgerrepræsentationen i København – Hans laver den klassiske video, hvor han har stillet sig op på lokationen og laver et talking head. Det kræver, at man som Hans kan virke troværdig og imødekommende på kameraet – noget som meget få kandidater synes er sjovt og som skal trænes:

Se så Helle Thorning her – i et helt andet friere format, hvor det er filmet med en mobiltelefon, så det bliver nærværende og fortællingen bliver nærværende.

Et tredje format – Den fedt komponerede video fra Konservatives Frederik Bloch Münster. Formatet viser kreativitet og er sjovt. Og det brander Frederik som ung og oprørsk.

Og et helt fjerde format – Facebook Live. Socialdemokratisk spidskandidat til Regionsrådet i Hovedstaden Lars Gaardhøj. Formatet er langsomt og tankefuldt, og det passer til at lave en politisk orientering og besvare spørgsmål. Til folk med masser af politisk viden og dem, der tør stå på mål for deres politik.

Og et helt femte format – Kampagnevideoen i et talking head med holdning. Se Socialdemokratiets Niels E. Bjerrum. Formatet kræver, at man kan brænde igennem, selvom man stirrer ind i en linse, der ikke giver respons tilbage.

Og et helt sjette format – Den indignerede Facebook-video. Det er Nye Borgerliges Kim Edberg verdensmester i. Formatet kræver, at man virkelig kan være kantet og holde publikum interesserede hele vejen igennem.

Og et helt syvende format – Kampagnevideoen, der er lidt længere. Susan Hedlund fra Socialdemokratiet bærer den igennem her. Det kræver, at man har en professionel hjælper som Susan har, der kan skyde videoen godt og tilrettelægge den.

Og et helt ottende format – Det kreative interviewformat. Simon Strange fra Socialdemokratiet interviewer andre kendisser. Det kræver, at man mestrer samtaleformatet og har den kreative idé.

Vi er røget til USA i et helt niende format – Sjovt nok har Beto altid lige en dokumentarfotograf med, når han svarer helt perfekt på et spørgsmål, og lader som om det er helt tilfældigt filmet.

Vi er røget til USA igen i et helt andet format. Sådan laver man totalteater i en høring. 

Det kan Konservatives Pernille Weiss også i EU. Nyd talen her, der rækker langt ud over plenarsalen.

Pernille Weiss mestrer også Vodcast-formatet. En fremragende måde at lade andre være eksperter på og få rækkevidde, mens man viser sin evne til at samtale og favne emnemæssigt bredt.

Og så er der dronningen af fede høringer. Der går totalt totalteater i den, når man bruger selve den politiske forhandling til at skabe tv-moments. Det kan AOC.

Lars Boje Mathiesen fra Nye Borgerlige mestrer også AOC-formatet. Se klippet her fra Folketingssalen, som Lars selv har lagt en ramme rundt om.

Se så Søren Pape her – i et dokumentarformat, hvor han netop ikke står og taler ind i et kamera. Det giver mulighed for at fremhæve hans styrke som jovial, imødekommende, og et glad menneske, når han er i social sammenhæng.

Og så til sidst – Den sammenklippede kampagnevideo med et negativt touch. Den her genre kan hurtigt give bagslag, men kernetropperne elsker den.