21 dages-plan
I bogen om valgkamp finder du et bud på en 21 dages-plan. Her er den udbyggede version med links til gode eksempler, så du kan se dem i praksis. Pointen er, at du skal kunne lune vælgerne op og give den afsluttende appel, så det hele spiller.
Brug indholdsplanen som inspiration til at lave din egen plan. Planen nedenfor er i forhold til den du finder i bogen en udvidet 21-dages-indholdsplan med links til en række fremragende posts lavet af kandidater igennem tiden og med kommentarer til, hvad du skal huske, men til gengæld uden “Status”-kolonnen, som du selv kan tilføje og notere, om du er klar til at fyre indholdet af, eller ej.
Tidspunkt | Tekst | Platforme | Format | Kommentar | Målgruppe | Annonceres? |
Inden 21 dage- Offentliggør kandidatur – startpost. |
Start kampagnen med at fortælle, hvorfor og hvor du stiller op. |
IG, FB, LI | Gerne video. |
Husk at tekste videoen og husk at skrive, hvor du er stillet op. Det ved dine følgere ikke nødvendigvis. Du kan optimalt set gøre dette i god tid inden de 21 dage – Altså f.eks. før sommer ved et kommunalvalg. |
Ja. For eksempel til alle sidens følgere på FB og måske også til vælgere i din kreds eller kommune. | |
Inden 21 dage – Bed om økonomisk hjælp |
Crowdfund ved at spørge dine følgere? |
IG, FB | Bare et billede. |
Skriv din egen tekst, selvom andre har skrevet en god. Du kan optimalt set gøre dette i god tid inden de 21 dage – Altså f.eks. før sommer ved et kommunalvalg. |
Som udgangspunkt nej. For har du penge til at booste for, så mangler du vel ikke pengene? |
|
Inden 21 dage – Kampagnevideoen |
Har du en kampagnevideo, så er det inden valgkampen begynder, du skyder den af første gang. |
FB, LI | Video |
Fuld tryk på din person og hvad du går til valg på. Husk at tekste videoen. Den kan du smide før sommerferien, hvor der er lang tid til valg i november. Se helt generelt, hvilke videoformater der kunne passe til dig. |
Til alle | Ja! Og tænd igen for boost til allersidst. |
Inden 21 dage – Evt. lytning eller eftersøg frivillige og hjælpere |
Har du en kampagne, hvor du gerne vil finde grupper til at rådgive dig politisk eller frivillige til at være med, så er det ved at være sidste chance.
|
FB | Billede og måske video, hvis energi. | Du vil få folk i kommentarfelterne, der potentielt kritiserer dig for at efterspørge frivillig arbejdskraft. Den skal du være klar til at stå på mål for. | Til alle. | Nej. |
2 måneder eller mindre til valg – Så er jeg for alvor klar til valg |
Giv valgkampen et startskud f.eks. to måneder før valg, hvis det er et kommunalvalg, hvor du skriver, hvilken vision eller hvilket afsæt du går til valg på. |
FB, LI, IG | Video |
Fuld tryk på din person og hvad du går til valg på. |
Til alle | Ja! Og tænd igen for boost til allersidst. |
Lav en Facebook-live |
Lav evt. en live, hvor man kan mærke du er i gang.
|
FB, IG, LI | Til alle | Ja, men kun i et døgn på FB til sidens følgere. | ||
Første valgdag (f.eks. en måned før valgdag ved KV eller RV eller den reelle første valgdag ved FT) |
Hvis FT: Så er valget udskrevet. Jeg glæder mig helt vildt. Her er hvad jeg går til valg på. Hvis KV eller RV: Skriv at valget for alvor er i gang, og flet gerne ind hvad du går til valg på.
|
FB, IG | Billede og måske video, hvis energi. | Til alle. | Boost med få kroner på IG og FB. | |
Visionen eller valgprogrammet |
En post om “Hvad går jeg eller vi til valg på”. Startpost om at man kan se valgprogrammet og de visioner der er bag her. |
FB og LI | Til alle | Ja. | ||
Mærkesag en for en. |
Tag hver mærkesag en for en og pak ud.
|
FB, IG | Gerne video, men kan også være tekst. | Laver man video, så husk ordentlig mikrofon, at tekste mv. | Målrettet i kreatørstudie så vidt muligt. | Ja. Alle boostes til målgrupper. |
Jeg er forberedt til tænderne-post |
Skriv, at du er klar til valgkamp – og vis evt. din kampagneplan og fortæl, hvor man kan møde dig.
|
FB, IG | Billede og måske video, hvis energi. | Til alle. | Boost med få kroner på IG og FB. | |
Opslagsspor af allerede skrevne posts tændes |
Alle de posts, jeg i min periode indtil nu har identificeret som virkningsfulde i målgrupperne – sæt strøm til igen. Det kræver, at du har skrevet alle dine opslag uden tid på f.eks. uden at skrive “Jeg står her påskedag”. |
FB, IG | Segmenteret til alle målgrupper. | Ja. Til segmenter. Overvåges og skiftes jævnligt. | ||
Opslagsspor med politiske posts organisk |
Forberedt spor til alle målgrupper, hvor jeg har skrevet 7-10 posts til hvert segment. Eksempel fra Søren Pape i start på valgkamp |
FB, IG | Gerne video, men kan også være tekst. | Laver man video, så husk ordentlig mikrofon, at tekste mv. | Målrettet i kreatørstudie så vidt muligt. | Ja. De bedste boostes til målgrupper. |
Når man må sætte valgplakater op |
Sørg for at vise, at du hænger i lygtepælene. Og at du har frivillige omkring dig. Vis evt. at du pakker valgplakaten ind i din bil.
|
|||||
Første lørdag i valget morgen | Vis, at du er tidligt i gang med valgkampen på gaden. | |||||
Første søndag i valget morgen |
Vis, at du er tidligt i gang med valgkampen på gaden. Varsl evt. at du holder en Facebook Live-spørgetime om aftenen. |
|||||
Når jeg deler noget ud i postkasser |
Sørg for at vise, at du deler ud, hvad du deler ud, og hvad budskabet var. |
IG, FB, LI | Billede eller video | Husk at tekste video. Husk at beskrive, hvad det var du delte ud. Så får du effekt fra begge ting: At du er aktiv i kampagnen og knokler, og hvad du har på hjerte. | Til alle | Kan boostes målrettet til segment. |
Når jeg får medietid |
Sæt strøm til det! |
IG, FB, LI | Billede | Husk at fortælle, når du har været i medierne – og fortæl, hvad du sagde. Der er masser af folk, der ikke ser det, men ser, at du har været på, hvis du selv skriver det. | Til alle | Kan boostes kort til segment, så længe det er aktuelt eller boostes til alle. |
Når jeg har en anbefaler |
Vis, at andre har lyst til at stemme på dig. Der skal gå flokdyr i den. |
|||||
Når brevstemmer åbner |
Sørg for at appellere til vælgerne om, at de kan brevstemme på dig. Fortæl dem, hvordan de gør. At du har brug for deres hjælp. Se eksempel fra kandidat (men pas på med grafikker på Facebook) |
IG, FB, LI | Til alle | Ja. Til alle. | ||
Inden sidste frist for brevstemmer | Sørg for at appellere til vælgerne om, at de kan brevstemme på dig. Fortæl dem, hvordan de gør. At du har brug for deres hjælp. | |||||
Når jeg uddeler materiale | Se eksempel fra kandidat. | FB, IG | Billede | Skriv evt. hvad du taler med folk om. | Til alle. | Nej. |
Når jeg er på gaden |
Tag billede af dig selv, når du er på gaden, og skriv, hvad du har været på gaden for, så folk der ikke har mødt dig kan se, at du knokler. |
FB, IG | Billede | Husk at fortælle, hvad dit budskab var, så du får både effekten af, at du ser ud som om du knokler får det, og får tegnet dit politiske ståsted. | Til alle. Men kan også målrettes til bestemt segment. | Ja. Boost evt. til specifikt segment. |
Når jeg laver event | Der er ikke faldet et træ i skoven, uden at du har skrevet om det. Sørg for at fortælle om eventen, så den får liv ud over eventen. | |||||
Når jeg rammer pressen |
Hver gang du rammer pressen, så sæt strøm til det, så dine vælgere får det bedste af det hele. Dit budskab, og du viser, at du er en væsentlig kandidat, der kan slippe igennem et redaktionelt nåleøje. |
FB, IG, LI, TW | Billede. | Husk at fortælle, hvad dit budskab var, så du får både effekten af, at du ser ud som om du er en væsentlig kandidat med evne til at nå igennem redaktionelt og får tegnet dit politiske ståsted. | Til alle. | Kan boostes til bestemt segment. |
Når jeg sender mit læserbrev | Sørg for at skrive, at du har SENDT læserbrevet, så du uanset om det bliver trykt får værdi af det. | FB, TW | Billede. | |||
En uge før valgdato | Overordnet appel til, at folk finder en ven, der også kan stemme på mig. | FB, IG, LI | Video | Ja, til sidens følgere | ||
En uge før valgdato | Opslagsspor med appel til folk, der kan finde en ven, der også interesserer sig for xxx-politik. Forberedt spor til alle målgrupper. | FB, IG | Video | Målrettet i kreatørstudie så vidt muligt. | Ja. De bedste boostes til målgrupper. | |
Weekenden før valgdag |
Vis energi. Vis, at du vil det. Fortæl, hvor man kan møde dig. |
FB, IG, LI | Tekst og billede. | |||
Dagen før valg klokken 7 |
Overordnet ”Get out to vote” |
FB, IG, LI | Video | Ja, til sidens følgere | ||
Dagen før valg klokken 7 | Opslagsspor med ”Get out to vote” – Forberedt spor til alle målgrupper. | FB, IG | Video | Målrettet i kreatørstudie så vidt muligt. | Ja. Boostes til målgrupper. | |
Dagen før valg klokken 12 |
Billleder med appel. |
FB, LI, IG | Billeder | Ja. Til sidens følgere. | ||
Dagen før valg – klokken 18 |
Tekstet video om at de skal stemme på mig med appel til at dele eller en fræk live. |
FB, LI | Tekstet video. | Husk at tekste video. Husk at sige, hvorfor de skal stemme på dig. | Ja. Til sidens følgere. | |
Dagen før valg – klokken 18 |
Tekstet video med appel til at dele med segmenteret budskab til målgrupper om at de skal stemme på mig.
|
FB, LI | Tekstet video. | Husk at tekste video. Husk at sige, hvorfor de skal stemme på dig. | Ja. Boostes til målgrupper. | |
Klokken 6 på valgdag |
Tekstet video med appel til at dele og at de skal stemme på mig. |
FB, LI | Tekstet video. | Husk at tekste video. Husk at sige, hvorfor de skal stemme på dig. | Til alle. Hvis du er tjekket nok så flere forskellige til flere målgrupper. | Ja. Til sidens følgere. |
Klokken 6 på valgdag |
Tekstet video med appel til at dele med segmenteret budskab til målgrupper og at de skal stemme på mig. Tekstopdatering med appeal til at stemme på kandidat ud til alle. |
FB, LI | Tekstet video. | Husk at tekste video. Husk at sige, hvorfor de skal stemme på dig. | Til alle. | Ja. Boostes til målgrupper. |
Klokken 10 på valgdag |
Vis, at du stemmer, og bed de sidste om at lette sig fra sofaen og tag en god ven med, fordi valget kan blive tæt. |
FB, IG | Billede af at jeg stemmer. | Til alle. | Det når du ikke. | |
Når valgsteder er lukket | Tak for støttten. | FB | ||||
Når stemmer er talt op |
Sørg for at sige tak. Gerne både med stemmetal og evt. når valgplakaterne hives ned. Sig tak. Eksempel fra en kandidat. Eksempel kun med billede fra kandidat. Eksempel med tak, da valgplakater er ved at blive pillet ned. |
FB, IG | Bare et billede og tekst | Sørg for at takke. For at betale tilbage for støtten. | Til alle. | Nej. Sluk for alle annoncer nu. |