21 dages-plan

I bogen om valgkamp finder du et bud på en 21 dages-plan. Her er den udbyggede version med links til gode eksempler, så du kan se dem i praksis. Pointen er, at du skal kunne lune vælgerne op og give den afsluttende appel, så det hele spiller.

Brug indholdsplanen som inspiration til at lave din egen plan. Planen nedenfor er i forhold til den du finder i bogen en udvidet 21-dages-indholdsplan med links til en række fremragende posts lavet af kandidater igennem tiden og med kommentarer til, hvad du skal huske, men til gengæld uden “Status”-kolonnen, som du selv kan tilføje og notere, om du er klar til at fyre indholdet af, eller ej.

TidspunktTekstPlatformeFormatKommentarMålgruppeAnnonceres?
Offentliggør kandidatur – startpost.

Start kampagnen med at fortælle, hvorfor og hvor du stiller op.

Se Janus Boyes fine eksempel her

Se eksempel fra kandidat
Se eksempel fra borgmester 

IG, FB, LIGerne video.

Husk at tekste videoen og husk at skrive, hvor du er stillet op. Det ved dine følgere ikke nødvendigvis.

Du kan optimalt set gøre dette i god tid inden de 21 dage – Altså f.eks. før sommer ved et kommunalvalg.

 Ja. For eksempel til alle sidens følgere på FB og måske også til vælgere i din kreds eller kommune.

Bed om økonomisk hjælp

Crowdfund ved at spørge dine følgere?

Se eksempel fra kandidat

Se eksempel fra kandidat

IG, FBBare et billede.

Skriv din egen tekst, selvom andre har skrevet en god.

Du kan optimalt set gøre dette i god tid inden de 21 dage – Altså f.eks. før sommer ved et kommunalvalg.

 Som udgangspunkt
nej. For har du penge til at booste for, så mangler du vel ikke pengene?
Kampagnevideoen

Har du en kampagnevideo, så er det inden valgkampen begynder, du skyder den af første gang.

Se Fatimas fine eksempel her.

Se eksempel fra kandidat

FB, LI Video

 Fuld tryk på din person og hvad du går til valg på. Husk at tekste videoen. Den kan du smide før sommerferien, hvor der er lang tid til valg i november.

Se helt generelt, hvilke videoformater der kunne passe til dig.

Til alleJa! Og tænd igen for boost til allersidst.
Evt. lytning eller eftersøg frivillige og hjælpere

Har du en kampagne, hvor du gerne vil finde grupper til at rådgive dig politisk eller frivillige til at være med, så er det ved at være sidste chance.

Se eksempel fra kandidat

 

FBBillede og måske video, hvis energi. Du vil få folk i kommentarfelterne, der potentielt kritiserer dig for at efterspørge frivillig arbejdskraft. Den skal du være klar til at stå på mål for.Til alle.Nej.
Når valget er udskrevet, eller 21 dage før

 Glæd dig over, at valget er skudt i gang for alvor. Fortæl, hvad du vil satse på, og hvorfor man skal følge med i din valgkamp.

Se eksempel fra kandidat her.

 

FB, IG, LI  Til alleJa, men kun i et døgn på FB til sidens følgere.
Første valgdag (f.eks. en måned før valgdag ved KV eller RV eller den reelle første valgdag ved FT)

Hvis FT: Så er valget udskrevet. Jeg glæder mig helt vildt. Her er hvad jeg går til valg på.

Eksempel fra Partiformand

Hvis KV eller RV: Skriv at valget for alvor er i gang, og flet gerne ind hvad du går til valg på.

Se eksempel fra kandidat.

Se eksempel fra kandidat

 

FB, IGBillede og måske video, hvis energi. Til alle.Boost med få kroner på IG og FB.
Visionen eller valgprogrammet

En post om “Hvad går jeg eller vi til valg på”. Startpost om at man kan se valgprogrammet og de visioner der er bag her.

Se eksempel fra borgmester

FB og LI  Til alleJa. 
Mærkesag en for en.

Tag hver mærkesag en for en og pak ud.

FB, IGGerne video, men kan også være tekst.Laver man video, så husk ordentlig mikrofon, at tekste mv.Målrettet i kreatørstudie så vidt muligt.Ja. Alle boostes til målgrupper.
Jeg er forberedt til tænderne-post

Skriv, at du er klar til valgkamp – og vis evt. din kampagneplan og fortæl, hvor man kan møde dig.

 

FB, IGBillede og måske video, hvis energi. Til alle.Boost med få kroner på IG og FB.
Opslagsspor af allerede skrevne posts tændes

Alle de posts, jeg i min periode indtil nu har identificeret som virkningsfulde i målgrupperne – sæt strøm til igen.

Det kræver, at du har skrevet alle dine opslag uden tid på f.eks. uden at skrive “Jeg står her påskedag”.

FB, IG  Segmenteret til alle målgrupper.Ja. Til segmenter. Overvåges og skiftes jævnligt.
Opslagsspor med politiske posts organisk

Forberedt spor til alle målgrupper, hvor jeg har skrevet 7-10 posts til hvert segment. 

Eksempel fra Søren Pape i start på valgkamp

Eksempel på et politisk opslag fra en kandidat

Eksempel på video fra kandidat.

FB, IGGerne video, men kan også være tekst.Laver man video, så husk ordentlig mikrofon, at tekste mv.Målrettet i kreatørstudie så vidt muligt.Ja. De bedste boostes til målgrupper.
Når man må sætte valgplakater op

 Sørg for at vise, at du hænger i lygtepælene. Og at du har frivillige omkring dig. Vis evt. at du pakker valgplakaten ind i din bil.

Se eksempel fra kandidat.

 

     
Første lørdag i valget morgen Vis, at du er tidligt i gang med valgkampen på gaden.     
Første søndag i valget morgen

 Vis, at du er tidligt i gang med valgkampen på gaden. Varsl evt. at du holder en Facebook Live-spørgetime om aftenen.

Se Mona Juuls eksempel her.

     
Når jeg deler noget ud i postkasser

Sørg for at vise, at du deler ud, hvad du deler ud, og hvad budskabet var.

Se eksempel fra kandidat. 

 IG, FB, LIBillede eller video  Husk at tekste video. Husk at beskrive, hvad det var du delte ud. Så får du effekt fra begge ting: At du er aktiv i kampagnen og knokler, og hvad du har på hjerte.Til alle Kan boostes målrettet til segment. 
Når jeg får medietid

 Sæt strøm til det!

Se eksempel fra kandidat

Se eksempel fra kandidat

 IG, FB, LIBillede  Husk at fortælle, når du har været i medierne – og fortæl, hvad du sagde. Der er masser af folk, der ikke ser det, men ser, at du har været på, hvis du selv skriver det.Til alle  Kan boostes kort til segment, så længe det er aktuelt eller boostes til alle.
Når jeg har en anbefaler

 Vis, at andre har lyst til at stemme på dig. Der skal gå flokdyr i den.

Se eksempel fra kandidat.

     
Når brevstemmer åbner

 Sørg for at appellere til vælgerne om, at de kan brevstemme på dig. Fortæl dem, hvordan de gør. At du har brug for deres hjælp.

Se eksempel fra kandidat (men pas på med grafikker på Facebook)

Se eksempel med længere tekst fra kandidat

     
Inden sidste frist for brevstemmer Sørg for at appellere til vælgerne om, at de kan brevstemme på dig. Fortæl dem, hvordan de gør. At du har brug for deres hjælp.     
Når jeg uddeler materiale Se eksempel fra kandidat. FB, IG BilledeSkriv evt. hvad du taler med folk om. Til alle. Nej. 
Når jeg er på gaden

Tag billede af dig selv, når du er på gaden, og skriv, hvad du har været på gaden for, så folk der ikke har mødt dig kan se, at du knokler.

Se eksempel fra Aarhus.

 FB, IG Billede Husk at fortælle, hvad dit budskab var, så du får både effekten af, at du ser ud som om du knokler får det, og får tegnet dit politiske ståsted. Til alle. Men kan også målrettes til bestemt segment.Ja. Boost evt. til specifikt segment.
Når jeg laver event Der er ikke faldet et træ i skoven, uden at du har skrevet om det. Sørg for at fortælle om eventen, så den får liv ud over eventen.     
Når jeg rammer pressen

 Hver gang du rammer pressen, så sæt strøm til det, så dine vælgere får det bedste af det hele. Dit budskab, og du viser, at du er en væsentlig kandidat, der kan slippe igennem et redaktionelt nåleøje.

Se eksempel fra kandidat.
Se eksempel fra kandidat.

 FB, IG, LI, TWBillede.   Husk at fortælle, hvad dit budskab var, så du får både effekten af, at du ser ud som om du er en væsentlig kandidat med evne til at nå igennem redaktionelt og får tegnet dit politiske ståsted. Til alle. Kan boostes til bestemt segment.
Når jeg sender mit læserbrev Sørg for at skrive, at du har SENDT læserbrevet, så du uanset om det bliver trykt får værdi af det.FB, TW Billede.    
En uge før valgdatoOverordnet appel til, at folk finder en ven, der også kan stemme på mig.FB, IG, LIVideo  Ja, til sidens følgere
En uge før valgdatoOpslagsspor med appel til folk, der kan finde en ven, der også interesserer sig for xxx-politik. Forberedt spor til alle målgrupper. FB, IGVideo Målrettet i kreatørstudie så vidt muligt.Ja. De bedste boostes til målgrupper.
Weekenden før valgdag

 Vis energi. Vis, at du vil det. Fortæl, hvor man kan møde dig.

Se eksempel fra kandidat.

Se eksempel fra kandidat.

FB, IG, LITekst og billede.    
Dagen før valg klokken 7

Overordnet ”Get out to vote”

Se eksempel fra kandidat.
Se eksempel fra kandidat

FB, IG, LIVideo  Ja, til sidens følgere
Dagen før valg klokken 7Opslagsspor med ”Get out to vote” – Forberedt spor til alle målgrupper. FB, IGVideo Målrettet i kreatørstudie så vidt muligt.Ja. Boostes til målgrupper.
Dagen før valg klokken 12

Billleder med appel. 

Se eksempel med kandidat.

FB, LI, IGBilleder  Ja. Til sidens følgere.
Dagen før valg – klokken 18

Tekstet video om at de skal stemme på mig med appel til at dele eller en fræk live.

Se Mona Juuls eksempel her.

FB, LITekstet video. Husk at tekste video. Husk at sige, hvorfor de skal stemme på dig.  Ja. Til sidens følgere.
Dagen før valg – klokken 18

Tekstet video med appel til at dele med segmenteret budskab til målgrupper om at de skal stemme på mig.

 

FB, LITekstet video.Husk at tekste video. Husk at sige, hvorfor de skal stemme på dig.  Ja. Boostes til målgrupper.
Klokken 6 på valgdag

Tekstet video med appel til at dele og at de skal stemme på mig.

Se eksempel fra kandidat.

FB, LITekstet video.Husk at tekste video. Husk at sige, hvorfor de skal stemme på dig.  Til alle. Hvis du er tjekket nok så flere forskellige til flere målgrupper. Ja. Til sidens følgere.
Klokken 6 på valgdag

Tekstet video med appel til at dele med segmenteret budskab til målgrupper og at de skal stemme på mig.

Tekstopdatering med appeal til at stemme på kandidat ud til alle.

Se eksempel fra kandidat med generel opfordring.

Se eksempel fra kandidat.

FB, LITekstet video. Husk at tekste video. Husk at sige, hvorfor de skal stemme på dig.  Til alle. Ja. Boostes til målgrupper.
Klokken 10 på valgdag

 Vis, at du stemmer, og bed de sidste om at lette sig fra sofaen og tag en god ven med, fordi valget kan blive tæt.

Eksempel fra kandidat.

FB, IGBillede af at jeg stemmer.  Til alle. Det når du ikke.
Når valgsteder er lukket Tak for støttten. FB    
Når stemmer er talt op

Sørg for at sige tak. Gerne både med stemmetal og evt. når valgplakaterne hives ned.

Sig tak. Eksempel fra en kandidat.

Eksempel kun med billede fra kandidat.

Eksempel med tak og stemmetal

Eksempel med tak, da valgplakater er ved at blive pillet ned.

Når valgplakaten skal ned. Eksempel fra kandidat.

 FB, IGBare et billede og tekst Sørg for at takke. For at betale tilbage for støtten. Til alle.  Nej. Sluk for alle annoncer nu.