21 dages-plan

I bogen om valgkamp finder du et bud på en 21 dages-plan. Her er den udbyggede version med links til gode eksempler, så du kan se dem i praksis. Pointen er, at du skal kunne lune vælgerne op og give den afsluttende appel, så det hele spiller.

Brug indholdsplanen som inspiration til at lave din egen plan. Planen nedenfor er i forhold til den du finder i bogen en udvidet 21-dages-indholdsplan med links til en række fremragende posts lavet af kandidater igennem tiden og med kommentarer til, hvad du skal huske, men til gengæld uden “Status”-kolonnen, som du selv kan tilføje og notere, om du er klar til at fyre indholdet af, eller ej.

 

Tidspunkt Tekst Platforme Format Kommentar Målgruppe Annonceres?
Offentliggør kandidatur – startpost
(Gør det før sommer)

Start kampagnen med at fortælle, hvorfor og hvor du stiller op.

Se Janus Boyes fine eksempel her

Se eksempel fra kandidat
Se eksempel fra borgmester 
Se tekst-eksempel fra kandidat
Se eksempel på første post der fortæller, hvorfor kandidaten stiller op

IG, FB, LI Gerne video. Husk at tekste videoen og husk at skrive, hvor du er stillet op. Det ved dine følgere ikke nødvendigvis.   Ja. For eksempel til alle sidens følgere på FB og måske også til vælgere i din kreds eller kommune.
Bed om økonomisk hjælp
(Det kan du gøre før sommer)

Crowdfund ved at spørge dine følgere?

Se eksempel fra kandidat.

Se eksempel fra kandidat

Husk at sige tak bagefter – se her.

IG, FB Bare et billede. Skriv din egen tekst.   Som udgangspunkt
nej. For har du penge til at booste for, så mangler du vel ikke pengene?
Kampagnevideoen

Har du en kampagnevideo, så er det inden valgkampen begynder, du skyder den af første gang.

Se Fatimas fine eksempel her.

Se eksempel fra kandidat

FB, LI  Video

 Fuld tryk på din person og hvad du går til valg på. Husk at tekste videoen. Den kan du smide før sommerferien, hvor der er lang tid til valg i november.

Se helt generelt, hvilke videoformater der kunne passe til dig.

Til alle Ja! Og tænd igen for boost til allersidst.
Evt. lytning eller eftersøg frivillige og hjælpere

Har du en kampagne, hvor du gerne vil finde grupper til at rådgive dig politisk eller frivillige til at være med, så er det ved at være sidste chance.

 

FB Billede og måske video, hvis energi.  Du vil få folk i kommentarfelterne, der potentielt kritiserer dig for at efterspørge frivillig arbejdskraft. Den skal du være klar til at stå på mål for. Til alle. Nej.
Når valget er udskrevet, eller 21 dage før  Glæd dig over, at valget er skudt i gang for alvor. Fortæl, hvad du vil satse på, og hvorfor man skal følge med i din valgkamp. FB, IG, LI     Til alle Ja, men kun i et døgn på FB til sidens følgere.
Første valgdag

Hvis FT: Så er valget udskrevet. Jeg glæder mig helt vildt. Her er hvad jeg går til valg på.

Eksempel fra Partiformand

FB, IG Billede og måske video, hvis energi.   Til alle. Boost med få kroner på IG og FB.
Opslagsspor af allerede skrevne posts tændes Alle de posts, jeg i min periode indtil nu har identificeret som virkningsfulde i målgrupperne. FB, IG     Segmenteret til alle målgrupper. Ja. Til segmenter. Overvåges og skiftes jævnligt.
Opslagsspor med politiske posts organisk

Forberedt spor til alle målgrupper, hvor jeg har skrevet 7-10 posts til hvert segment. 

Eksempel fra Søren Pape i start på valgkamp
Eksempel med landingsside og grafik bag
Eksempel på et politisk opslag fra en kandidat
Eksempel på video fra kandidat.

FB, IG Gerne video, men kan også være tekst. Laver man video, så husk ordentlig mikrofon, at tekste mv. Målrettet i kreatørstudie så vidt muligt. Ja. De bedste boostes til målgrupper.
Når man må sætte valgplakater op  Sørg for at vise, at du hænger i lygtepælene. Og at du har frivillige omkring dig. Vis evt. at du pakker valgplakaten ind i din bil.          
Første lørdag i valget morgen  Vis, at du er tidligt i gang med valgkampen på gaden.          
Første søndag i valget morgen  Vis, at du er tidligt i gang med valgkampen på gaden. Varsl evt. at du holder en Facebook Live-spørgetime om aftenen.          
Når jeg deler noget ud i postkasser

Sørg for at vise, at du deler ud, hvad du deler ud, og hvad budskabet var.

Se eksempel fra kandidat. 

 IG, FB, LI Billede eller video   Husk at tekste video. Husk at beskrive, hvad det var du delte ud. Så får du effekt fra begge ting: At du er aktiv i kampagnen og knokler, og hvad du har på hjerte. Til alle  Kan boostes målrettet til segment. 
Når jeg får medietid

 Sæt strøm til det!

Se eksempel fra kandidat

 IG, FB, LI Billede   Husk at fortælle, når du har været i medierne – og fortæl, hvad du sagde. Der er masser af folk, der ikke ser det, men ser, at du har været på, hvis du selv skriver det. Til alle   Kan boostes kort til segment, så længe det er aktuelt eller boostes til alle.
Når jeg har en anbefaler

 Vis, at andre har lyst til at stemme på dig. Der skal gå flokdyr i den.

Se eksempel fra kandidat.

         
Når brevstemmer åbner  Sørg for at appellere til vælgerne om, at de kan brevstemme på dig. Fortæl dem, hvordan de gør. At du har brug for deres hjælp.          
Inden sidste frist for brevstemmer  Sørg for at appellere til vælgerne om, at de kan brevstemme på dig. Fortæl dem, hvordan de gør. At du har brug for deres hjælp.          
Når jeg uddeler materiale  Se eksempel fra kandidat.  FB, IG  Billede Skriv evt. hvad du taler med folk om.  Til alle.  Nej. 
Når jeg er på gaden

Tag billede af dig selv, når du er på gaden, og skriv, hvad du har været på gaden for, så folk der ikke har mødt dig kan se, at du knokler.

 Se eksempel fra kandidat i København

 FB, IG  Billede  Husk at fortælle, hvad dit budskab var, så du får både effekten af, at du ser ud som om du knokler får det, og får tegnet dit politiske ståsted.  Til alle. Men kan også målrettes til bestemt segment. Ja. Boost evt. til specifikt segment.
Når jeg laver event  Der er ikke faldet et træ i skoven, uden at du har skrevet om det. Sørg for at fortælle om eventen, så den får liv ud over eventen.          
Når jeg rammer pressen

 Hver gang du rammer pressen, så sæt strøm til det, så dine vælgere får det bedste af det hele. Dit budskab, og du viser, at du er en væsentlig kandidat, der kan slippe igennem et redaktionelt nåleøje.

Se eksempel fra kandidat.
Se eksempel fra kandidat.

 FB, IG, LI, TW Billede.    Husk at fortælle, hvad dit budskab var, så du får både effekten af, at du ser ud som om du er en væsentlig kandidat med evne til at nå igennem redaktionelt og får tegnet dit politiske ståsted.  Til alle.  Kan boostes til bestemt segment.
Når jeg sender mit læserbrev  Sørg for at skrive, at du har SENDT læserbrevet, så du uanset om det bliver trykt får værdi af det. FB, TW  Billede.       
En uge før valgdato Overordnet appel til, at folk finder en ven, der også kan stemme på mig. FB, IG, LI Video     Ja, til sidens følgere
En uge før valgdato Opslagsspor med appel til folk, der kan finde en ven, der også interesserer sig for xxx-politik. Forberedt spor til alle målgrupper.  FB, IG Video   Målrettet i kreatørstudie så vidt muligt. Ja. De bedste boostes til målgrupper.
Weekenden før valgdag

 Vis energi. Vis, at du vil det. Fortæl, hvor man kan møde dig.

Se eksempel fra kandidat.

FB, IG, LI Tekst og billede.       
Dagen før valg klokken 7

Overordnet ”Get out to vote”

Se eksempel fra kandidat.
Se eksempel fra kandidat

FB, IG, LI Video     Ja, til sidens følgere
Dagen før valg klokken 7 Opslagsspor med ”Get out to vote” – Forberedt spor til alle målgrupper.  FB, IG Video   Målrettet i kreatørstudie så vidt muligt. Ja. Boostes til målgrupper.
Dagen før valg klokken 12 Billleder med appel FB, LI, IG Billeder     Ja. Til sidens følgere.
Dagen før valg – klokken 18 Tekstet video om at de skal stemme på mig med appel til at dele. FB, LI Tekstet video.  Husk at tekste video. Husk at sige, hvorfor de skal stemme på dig.    Ja. Til sidens følgere.
Dagen før valg – klokken 18

Tekstet video med appel til at dele med segmenteret budskab til målgrupper om at de skal stemme på mig.

Se eksempel fra kandidat.
Se billedeeksempel fra kandidat.

FB, LI Tekstet video. Husk at tekste video. Husk at sige, hvorfor de skal stemme på dig.    Ja. Boostes til målgrupper.
Klokken 6 på valgdag

Tekstet video med appel til at dele og at de skal stemme på mig.

Se eksempel fra kandidat.

FB, LI Tekstet video. Husk at tekste video. Husk at sige, hvorfor de skal stemme på dig.   Til alle. Hvis du er tjekket nok så flere forskellige til flere målgrupper.  Ja. Til sidens følgere.
Klokken 6 på valgdag

Tekstet video med appel til at dele med segmenteret budskab til målgrupper og at de skal stemme på mig.

Tekstopdatering med appeal til at stemme på kandidat ud til alle.

Se eksempel fra kandidat.
Se eksempel fra kandidat.
Se eksempel fra kandidat med større billedecollage.

FB, LI Tekstet video.  Husk at tekste video. Husk at sige, hvorfor de skal stemme på dig.   Til alle.  Ja. Boostes til målgrupper.
Klokken 10 på valgdag

 Vis, at du stemmer, og bed de sidste om at lette sig fra sofaen og tag en god ven med, fordi valget kan blive tæt.

Eksempel fra kandidat.

FB, IG Billede af at jeg stemmer.    Til alle.  Det når du ikke.
Når valgsteder er lukket  Tak for støttten.  FB        
Når stemmer er talt op

Sørg for at sige tak. Gerne både med stemmetal og evt. når valgplakaterne hives ned.

Sig tak. Eksempel fra en kandidat.

Eksempel kun med billede fra kandidat.

Eksempel med tak og stemmetal

Eksempel med tak, da valgplakater er ved at blive pillet ned.

Når valgplakaten skal ned. Eksempel fra kandidat.

 FB, IG Bare et billede og tekst  Sørg for at takke. For at betale tilbage for støtten.  Til alle.   Nej. Sluk for alle annoncer nu.